Thursday 21 March 2019

The Green Curtain


Alhamdulillah, dapat sambutan nampaknya.
Jadi mari kita teruskan. Tapi jangan kecam sis naaa. Penulisan yang bersahaja ikut sukati I je ni. Tak suko tak apo, tak pakso baco.

Ramai yang pm tepi tanya kenapa ada langsir hijau tu? Belum juga raya ni. 😂
Bertenang. Langsir hijau ni bukan juga persediaan raya.
Tapi salah satu persiapan untuk perjalanan membersihkan hati yang mungkin keras dan hitam sebelum ini. InshaAllah.

Allahuakbar. Alhamdulillah. Tanggal 10 Mac lepas, dengan izin Allah lahirlah anak ke3 mama yang comel macam mamanya and ada sikit la macam abahnya. (If you reading this sayang, jangan kata I tak payung hokayyy 😂)

Ditakdirkan Allah mau uji, hari ke-9 lepas bersalin, mama bleeding. 😔
Pengalaman pertama. Dan semoga pengalaman yang terakhir dalam berpantang.
Tubuh yang disangka sihat ni rupa-rupanya sedang meraung kesakitan.
Tapi gaisss, di sinilah mama belajar. Didik hati kita untuk jangan mengeluh. Jangan mempertikaikan. Jangan sibuk mencari salah siapa.

Sebaliknya, lihat hikmah disebaliknya.
Alhamdulillah. Allah bagi bantuan seawal mungkin. Allah izinkan darah tu keluar seminggu lepas kelahiran. Bukan 2 minggu 3 minggu sebulan atau lebih lama. Jadi sahabat2 sekalian, dalam perit kita menerima ujian, tetaplah bersyukur.

Bukan boleh buat main tumpah darah ni tuan-tuan puan-puan adik-adik.
Apa tu tumpah darah? Bukanlah sejenis darah yang kita sambut tapi tumpah. Bukan.
Haaa mohon rajin-rajin scroll down and  baca post yang mama share sebelum ni di FB k. Bukan saja-saja share sebenarnya tu, tapi untuk kesedaran bersama. Waktu post tu masih was-was, tumpah darah ka ni? Darah non-stop keluar. Tambah lagi terbaca risikonya, terus tubuh jadi longlai. Nauzubillahminzalik.

Tapi akhirnya, itulah dapatan setelah serah diri di emergency. Mama admit. 2 hari kemudian, rahim dicuci. Seram kan dengar? Memang seram. Takut? Ya Allah siapa x takut. Terbayang-bayang muka insan yang tersayang. Apa punca? Biarlah tubuh ini saja yang tau.

Waktu itulah, hati jadi kuat. Mohon pada Ya Mujib, diberi peluang kedua. Waktu-waktu begini la kita sebagai hambaNya akan terjentik hati untuk merenung balik betapa banyaknya dosa kita dalam hidup yang lepas dan tersedar, Allahu betapa jahilnya kita.

Waktu macam mana maksudnya tu?
Waktu kau rasa adakah ini pengakhiran hidupmu di dunia.
Ya, waktu itu.
Bersediakah kita? 😔

Hari ini,
dalam perkongsian pertama ini,
mama mohon doa dari semua (kalau ada la yang baca 😅) semoga dipermudahkan rawatan Hanani binti Timbang yang seterusnya dan diberi kesembuhan agar masih berpeluang memperbaiki diri sebagai hambaNya, dapat berbakti kepada ibu and babah secukupnya, dapat menjalankan tanggungjawab sebagai isteri yang terbaik kepada seorang suami yang sangat kental jiwanya, dan diberi peluang membesarkan anak-anak di jalan Allah.

Allahuma amin. ❤️
Nanie 🕊

1 comment:

  1. Aamiin...nanie sayang..kaka nda tau plk nani..baru katih tau ni..bila nani nda post kaka btl2 nda tau..gws syg..semoga nani cpt sembuh seperti sediakala...think +ve ya darling...

    ReplyDelete